Uvod – Priprave – Pot tja – Skupno potepanje – Samostojno
potepanje – Opažanja – Pot nazaj – Priloga
Uvod
Jaz, Marinka in Vesna smo šli na počitnice v London od 7. 7.
do 14. 7. 2009. To je osem dni, kar se je pokazalo za povsem
dovolj in še preveč, saj smo na koncu že hrepeneli po
Ljubljani. Tja in nazaj smo šli z letalom. Stanovali smo v
hotelu blizu centra. Mesto smo si ogledovali skupaj v
dopoldnevnih in ločeno v popoldnevih. Vse skupaj nas je stalo,
brez nakupov, okrog 2600 EUR.
Priprave
To je bila moja tretja pot v London, zato sem imel že
pripravljena vodič in karto. Dodatne informacije glede
predstoječega potovanja in življenja v Angliji sem pridobil po
spletu.
Dva meseca pred potovanjem sem po spletu rezerviral povratne
letalske karte za prevoznika EasyJet med Brnikom in Stanstedom.
Prevoznik je hkrati v paketu ponujal tudi nastanitev v enem
izmed hotelov, kar sem izkoristil. Natisnil sem izpolnjene
spletne formularje na papir in plačal s kartico Mastercard.
Prevoznik si odtegne plačilo takoj, dopušča pa možnost, da
kasneje naročilo storniraš, seveda proti ustreznemu plačilu.
Kako je s povrnitvijo presežnega denarja v tem primeru, pa mi
hvalabogu ni bilo treba ugotavljati.
Pot tja
Zjutraj taksi iz Stožic na Brnik. Prijava. Pokaže'š spletne
formularje in osebne izkaznice ter dobiš prave vozovnice. Vsak
potnik lahko vzame v kabino le en kos ročne prtljage, ki ne sme
biti večji od 20 × 40 × 55 cm; pri tem šteje res
prav vsak kos, tudi ženska ročna torbica ali prenosni
računalnik. Vse ostalo gre v prtljažnik. Če imaš dve
torbici, lahko vtakneš eno v drugo. Ali je prtljaga prav
velika, lahko predhodno preveriš v posebnem kalupu. Po moje so
to pametni ukrepi, saj ljudje sicer vlačijo v kabino cel kup
torb in vreč.
Pri prehodu skozi kontrolo je bilo potrebno v posebno košaro
odložiti jakno in ročno prtljago, pa tudi denarnico, uro in
celo pas; vse to se pregleda z rentgenom, potnik pa gre skozi
indukcijska vrata, ki zapiskajo, ča zaznajo večje kovinske
predmete.
EasyJet nima oštevilčenih sedežev: kdor se prej vkrca, je
deležen večje izbire. Doplačano sem imel uslugo
"first-through-gate"; s tem smo se uvrstili v posebno skupino
potnikov, ki je se je lahko vkrcala prej kot drugi (bilo nas je
okrog 5%). Tako smo lahko izbrali primerne sedeže, tri skupaj.
Leteli smo z AirBusom z 2 + 3 sedeži v vrsti. Let je trajal
malo več kot dve uri. Na letalu ne strežejo brezplačne hrane,
pač pa jo lahko kupiš. Prosijo tudi za vbogajme za nekakšne
humanitarne namene.
Po pristanku v Stanstedu smo dvignili prtljago in prešli
kontrolo brez pregleda, le s preverjanjem osebnih izkaznic. Na
letališču sem kupil povratne vozovnice za vlak Stansted
Express, ki vozi do postaje Liverpool Street v Londonu. Vlak je
bil zelo natrpan in smo vseskozi stali. Vožnja je trajala 45
minut. Iz postaje v hotel smo se peljali s tipičnim londonskim
črnim taksijem. Voznik sedi spredaj na desni, potniki pa zadaj
v posebni kabini. Prtljaga gre v kabino, prtljažnika ni. Dva
sedeža sta fiksna, dva pa se lahko odpreta. Praktično in
domiselno.
V Londonu smo se namestili v hotelu Royal National na trgu
Russell Square. To je velik hotel s preko 1000 posteljami.
Videti je, da je specializiran za skupine. V okolici je cel kup
hotelov od 2 do 5 zvezdic. Lokacija trga je zelo dobra, saj je
"središče" Londona dostopno kar peš. To smo tudi izkoristili.
Sprehodili smo se do Covent Gardna in nato do Picadilly Circusa.
Imeli pa smo smolo, da se je prav takrat utrgal oblak; v dveh
urah je padlo za cela dva meseca padavin. Menda je ponekod
padala celo toča. Vode na cesti je bilo za par centimetrov,
poplavilo pa je tudi železniško postajo Victoria. Pred dežjem
smo se umaknili v podzemno, kjer sem kupil dve tedenski
vozovnici TravelCard za coni 1 in 2 (prav do Greenwicha) in za
"off-peak" čas (po 9:30). Taka vozovnica velja za podzemno
železnico, navadno železnico in avtobuse. Nadvse praktično.
Za Vesno sem vsak dan sproti kupil enodnevno TravelCard.
Skupno potepanje
Hyde Park – Buckingham Palace – Big Ben – Trafalgar Square.
Klasična pot, ki smo jo prehodili peš. Ogledali smo si
kraljičino menjavo straže.
London Eye. Na stari karti sem ga narobe narisal, zato smo se
peljali do postaje Waterloo in potem iz nje izstopili v napačni
smeri. Tako smo zašli v sumljivo okolico in pod most z grafiti,
kjer je nek črnec opravljal nekakšne svoje posle po mobitelu.
Ponoči bi bilo tam kar nevarno. Samo kolo pa ni kaj posebnega:
pelješ se pač naokrog. Traja kake pol ure. Vrsti sta dve:
počasna in hitra. V hitro vstopiš, če kupiš dražjo karto z
označenim okvirnim časom. Na kolesu se lahko tudi poročiš;
to se zgodi na najvišji točki. Od tam gre pot potem samo še
navzdol ;-)
London Dungeon. Največja mestna nategavščina. Škoda denarja.
Grozne vrste, znotraj večinoma čakaš. Preoblečeni igralci
mnogo preveč in predolgo govorijo, pa še to v takem
cockneyskem narečju, da ničesar ne razumeš. Imajo tudi
neprijetno navado, da iz publike izbirajo posameznike, potem pa
jih nagovarjajo v nerazumljivi angleščini. Še najboljši je
bil krvav in umazan kirurg, ki je rezal telo, pa ženska, ki jo
je razrezal Jack Razparač, in še dve zaresni podgani.
National History Museum. Čudovit, zlasti dinozavri. Pri vhodu
te dočaka diplodok, znotraj T-Rex. Imajo tudi model slednjega,
ki se premika in rjove. Sesalci so tudi dobri. Vesni je najbolj
ugajal paviljon o človeku.
Greenwich Observatory. Tja smo se peljali po Temzi z ladjo;
trajalo je okrog uro. Voznik in vodič hkrati nam je pokazal
precej znamenitosti, med drugim dok, od koder je Mayflower
odplula v Ameriko, stopnice, kjer je kraljica povitezila
Francisa Draka in Nelsonovo rojstno hišo. Temza ima močno
plimo in oseko, ki se razlikujeta za 7 m! Na obali to lepo
vidiš. Vse obalne hiše so na stebrih ali na zidovih. Kadar je
plima, teče Temza "navzgor", in to prav očitno.
Observatorij sam je čudovit, a ni za ženske in deklice.
Astronomski instrumenti. Harrisonovi kronometri. Flamstedovi
bivalni prostori. Prvi meridian. Ura s štiriindvajsetimi
številkami. Etalona za čevelj in jard. Prodajalna s spominki
(vključujoč knjige) je tudi dobra.
Samostojno potepanje
British Museum. Ogledal sem si asirsko, egipčansko in grško
zgodovino. Pri slednji so na ogled tudi reliefi, ki so jih
Angleži odnesli iz Partenona v Atenah. Glave Homerja, Sokrata
in Epikurja.
Science Museum. Imajo velik "hands-on" oddelek, kjer otroci
veselo eksperimentirajo.
Maritime Museum. Modeli ladij so zanimivi.
HMS Belfast. Križarka iz druge svetovne vojne, 100 m, 10.000
ton. Sodelovala je pri potopitvi nemške bojne ladje
Scharnhorst. Ogledal vse: komandni most, bivalne prostore,
topove. V ladji ni praznega prostora, povsod so nekakšne cevi,
ventili in podobno.
Golden Hinde. To je replika Drakove ladje. Tako kot original je
tudi sama obplula svet. Dolžina 30 metrov, teža 300 ton. Zelo
nizki stropi, da moraš hoditi povsem sključen. V tistih časih
so bili ljudje menda visoki okrog 5 čevljev 4 palce, to je
okrog 160 cm.
London Tower. Zanimiva zbirka oklepov in orožja. Dolgi lok iz
Mary Rose.
Charing Cross Bookstores. Najboljša je Foyles. V bližini
univerze na Gower Street je dobra tudi Waterstone. Antikvariati
niso preveč dobri in zdi se mi, da jih je manj, kot nekoč.
Kupil sem okrog 12 knjig, eno boljšo od druge.
Nekatera opažanja
Vreme je "angleško". Hitro so se menjali oblaki, dež in sonce.
Precej tudi piha. Domorodci so dokaj neobčutljivi za mraz. Ko
sem jaz hodil naokrog v jakni, so bledi rdečelasci nosili zgolj
majice.
Podzemna železnica je krasno urejena in označena. Nobenega
problema ni, da najdeš pot. Vlaki so točni in hitri. So pa
zelo tesni, prav tako sedeži. Komaj se stlačiš vanje. To je
posledica tradicije in zgodovine. Včasih so bili Angleži
manjši in take so imeli tudi sedeže. Potem so zrasli, vendar
so ohranili velikosti sedežev. Uporabljali smo zlasti tri
linije: Piccadilly (SW-NE), Jubilee (NW-SE) in Circle Line. Ko
gredo ljudje v službo ali iz nje, so vlaki polni do roba in
čez.
Ob vikendu je bil del podzemnih prog zaprt zaradi popravil.
Stvar so brezhibno organizirali. Na vsaki postaji je bila
postavljena slika z odseki, ki so izven uporabe. Po zvočnikih
so stalno predvajali obvestila. Na vsakem slepem koncu proge je
stal človek, ki je izgubljenim dušam pomagal, da so našle
nadomestne poti. Po postajah so krožili črni anketarji, ki so
beležili, od kod so ljudje prihajali, da bi v bodoče
optimizirali podobne izključitve. Vse kaj drugega kot v Parizu!
Toalete. Na podzemnih jih ne opaziš, čeprav menda obstajajo.
Izjema je Westminster, kjer je vhod vanjo z obale, a jo je treba
plačati, zato je vedno prazna. Najbolje je toaleto poiskati na
kaki železniški postaji ali v muzeju. Seveda so tudi v
restavracijah. Tiste kioske, ki so postavljeni v nekaterih
parkih, pa smo raje preskočili. Recimo, da se stvar zatakne,
kako boš potem prišel ven?
Restavracije in hrana. Če znaš najti, je hrana približno tako
draga kot v Sloveniji – okrog 10 GBP na obrok. Dobijo se seveda
tudi cenejše (5 GBP, ni priporočljivo) in dražje (20 GBP,
zelo kvalitetne). Restavracije so nameščene v gručah v
posamičnih delih Londona: okrog Leicester Squara, v Sohu pri
Piccadily Circusu, okrog London Bridga in podobno. Cigarete so
neverjetno drage: škatlica 20 cigaret Marlboro okrog 7 GBP -
zato prodajajo tudi miniškatlice po 10 cigaret za okrog 3.5
GBP. Jedli smo: italijansko, kitajsko, tajsko, grško in
japonsko (sushi bar) hrano, pa tudi sendviče. Vesna se mora
naučiti jesti s palčkami, da reva ne bo lačna ;-).
Kontinentalni zajtrk ogaben. Vsak dan isto: sok, kava, popečen
toast, maslo, marmelada in zmečkane pomaranče. Kaj bi človek
dal za svež francoski rogljič! Angleškega zajtrka nismo
poskusili, ker je preobilen. Prav tako kot sedeži so tudi
pladnji majhni; morda pride odtod lepa navada, da držiš
komolce pri jedi ob telesu, saj drugače sploh ne gre. Tudi mize
in stoli so nagneteni tako na gosto, kot je le možno. Več miz,
več gostov, več zaslužka.
Muzeji. Krasni in brezplačni. Odprti vsak dan. Otroci tako
zgodaj spoznajo zanimivosti v svetu. Zaradi bogate lastne
zgodovine, ki je na ogled, se navzamejo dobrega mnenja o samih
sebi. Najbolj so bii obiskani "hands-on" prostori.
Knjige. Cenejše kot v Ljubljani! Očitno jih država ne
obdavčuje. Edino pravilno.
Pot nazaj
Dopoldne taksi iz hotela na postajo Liverpool Street, potem
Stansted Express na letališče. Plačan sem imel "dedicated
check-in", zato smo se lahko prijavili v posebni, hitri in
kratki vrsti. Prehod skozi kontrolo in vkrcanje v letalo po
načinu "first-through-gate". Dveurni let, pristanek na Brniku.
Kratek prigrizek, nato taksi do Stožic. Vozil nas je najbolj
zgovoren taksist, kar sem jih kdaj srečal. Brniški taksisti so
dvakrat dražji od ljubljanskih, menda zato, ker morajo
plačevati zelo visoke pristojbine.
Po osmih dneh londonske gneče smo videli, kako zelena, prijetna
in mirna je pravzaprav Ljubljana. Za življenje je res primerno
mesto. Lepo je sicer videti druge kraje, a doma je vendarle
najlepše.
Priloga
Slika 1. Greenwiški observatorij. (Steve Cameron, CC BY-SA)